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 Belgische Unie - Union Belge

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4 OKTOBER 1830 – LE 4 OCTOBRE 1830

Op 4 oktober 1830 riep het Voorlopig Bewind de onafhankelijkheid van België uit. Daardoor werd ons land opnieuw onafhankelijk.

Le 4 octobre 1830, le Gouvernement Provisoire a proclamé l’indépendance de la Belgique. Ainsi, notre pays est redevenu indépendant.

5 JUNI 1288: DE SLAG BIJ WOERINGEN – 5 JUIN 1288: LA BATAILLE DE WORRINGEN

5 juni (1288) heeft historisch gezien voor België evenveel betekenis als 11 juli 1302 (Guldensporenslag). Maar de media-aandacht voor beide middeleeuwse veldslagen is totaal verschillend: niets voor Woeringen en enorm veel (vooral in het noorden van het land) voor de Guldensporenslag. Dit opmerkelijk verschil in behandeling is te wijten aan het flamingantisch imperialisme dat onterecht de Belgische politiek domineert. 5 juni kan dan ook als de Brabantse feestdag worden beschouwd.

Le 5 juin (1288) a autant de signification pour la Belgique que le 11 juillet 1302 (la Bataille des Epérons d’or). Toutefois, l’écho médiatique accordé aux deux batailles médiévales est totalement différent : rien pour Woeringen en énormément (surtout au nord du pays) pour la bataille des Epérons d’or. Cette remarquable différence de traitement est due à l’impérialisme flamingant qui domine à tort la politique belge. Le 5 juin peut donc être considéré comme la fête brabançonne.

KOST FEDERALISME : 10 MILJARD EURO PER JAAR – LE COUT DU FEDERALISME: 10 MILLIARDS D’EUROS PAR AN

Waar de media nooit over spreken, is de kost van het taalfederalisme. Nochtans kan op deze post heel wat geld bespaard worden om de begroting recht te trekken. De B.U.B. heeft reeds in februari 2007 de kost van het federalisme op 10 miljard euro per jaar berekend. In 2009 werd de studie verfijnd en hier vindt u een samenvatting.

Ce dont les médias ne parlent jamais est le coût du fédéralisme linguistique. Il est pourtant possible de réaliser d’importantes économies à ce niveau afin d’assainir le budget de l’Etat. Déjà en février 2007, le B.U.B. a calculé le coût du fédéralisme à 10 milliards d’euros par an. En 2009, l’étude a été affinée et ci-dessous, nous vous donnons un résumé.

bron-source: onbekend - inconnue

GEENS (CD&V): EEN SEPARATISTISCHE TAALRACIST – UN SEPARATISTISTE ET RACISTE LINGUISTIQUE – EIN SEPARATIST UND SPRACHRASSIST

Begin juli 2022 debatteerde oud-minister Koen Geens (CD&V) voor de flamingantische ondernemersorganisatie Pro Flandria tegen enkele andere particraten. Zijn uitspraken bevestigen wat de B.U.B. al in 2013 over hem schreef, namelijk dat hij een ordinaire taalracist is.

Au début du mois de juillet 2022, l’ancien ministre Koen Geens (CD&V) a débattu au sein de l’organisation d’entrepreneurs flamingante Pro Flandria contre quelques autres particrates. Ses déclarations confirment ce que le B.U.B. écrivait déjà sur lui en 2013, à savoir que cet homme est un raciste linguistique.

Anfang Juli 2022 debattierte der ehemalige Minister Koen Geens (CD&V) im Namen der flamingantische Unternehmersorganisation Pro Flandria gegen einige andere Partikraten. Seine Aussagen bestätigen, was die B.U.B. bereits 2013 über ihn schrieb, nämlich dass er ein ordinäre Sprachrassist ist

LE PREMIER MANIFESTE UNITARISTE DE L’HISTOIRE DE LA BELGIQUE !  – HET EERSTE UNITARISTISCHE MANIFEST IN DE GESCHIEDENIS VAN BELGIË ! 

A l’occasion du 20ième anniversaire du groupe de pression unitariste et parti Belgische Unie – Union belge (B.U.B.), vous pouvez lire en intégral le « manifeste pour une nouvelle Belgique unitaire » écrit par notre président et fondateur Hans Van de Cauter. 

Ter gelegenheid van de 20ste verjaardag van de unitaristische drukkingsgroep en partij Belgische Unie – Unie belge (B.U.B.) kan u hier de volledige tekst lezen van het “manifest voor een nieuw unitair België” geschreven door onze voorzitter en stichter Hans Van de Cauter. 

LE B.U.B. FÊTE SES 20 ANS – DE B.U.B. BESTAAT 20 JAAR – DER B.U.B. FEIERT SEIN 20 JÄHRIGES BESTEHEN

Le 1er juillet 2000 fut fondé à Bruxelles (Laeken) “Nouvelle Belgique”, un groupement unitariste. Deux ans plus tard, le 5 juillet 2002, le parti et groupe de pression unitariste B.U.B. a été fondé Rue aux Laines à Bruxelles. Depuis deux décennies, notre parti et notre mouvement sont les seuls à lutter pour une Belgique unitaire, c’est-à-dire un État doté d’un seul parlement (Chambre et Sénat) et d’un seul gouvernement pour l’ensemble de la Belgique, sur la base des neuf provinces historiques. Simple, efficace et bon marché. Il est temps de revenir sur l’histoire et les réalisations de notre parti.  

Op 1 juli 2000 werd in Brussel (Laken) “Nieuw België” opgericht, een unitaristische groepering. Twee jaar later,  op 5 juli 2002 werd in de Wolstraat in Brussel de partij en unitaristische drukkingsgroep B.U.B. opgericht. Al twee decennia strijdt onze partij en beweging als enige voor een unitair België, dus een staat met een enkel parlement (Kamer en Senaat) en een enkele regering voor héél België, gebaseerd op de negen historische provincies. Simpel, efficiënt én goedkoop. Tijd voor een terugblik op onze partijgeschiedenis en -verwezenlijkingen. 

Am 1. Juli 2000 wurde in Brüssel (Laken) “Neu Belgien” gegründet, eine unitaristische Gruppe. Zwei Jahre später, am 5. Juli 2002, wurde in der Rue aux Laines in Brüssel die partei- und unitaristische Interessengruppe B.U.B. gegründet. Seit zwei Jahrzehnten ist unsere Partei und Bewegung die einzigen, die für ein einheitliches Belgien kämpfen, d.h. einen Staat mit einem einzigen Parlament (Kammer und Senat) und einer einzigen Regierung für ganz Belgien auf der Grundlage der neun historischen Provinzen. Einfach, effizient und billig. Zeit für einen Rückblick auf die Geschichte und die Errungenschaften unserer Partei.

KAN ER NOG EEN STAATSHERVORMING KOMEN? – UNE REFORME DE L’ETAT, PEUT-ELLE ENCORE AVOIR LIEU? – KANN ES EINE WEITERE STAATSREFORM GEBEN?

Sedert 1970 is de Belgische staat liefst zesmaal ( ! ) hervormd. Daarbij werden, op een ongrondwettelijke wijze, gewesten en gemeenschappen opgericht die steeds meer bevoegdheden toebedeeld kregen. Vele waarnemers voorspellen vandaag dat er in 2024 een nieuwe “staatshervorming” komt. Maar is dat nog wel mogelijk?

Depuis 1970, l’État belge a été réformé pas moins de six fois ( ! ). Dans ce processus, des régions et des communautés inconstitutionnelles ont été créées, qui se sont vues attribuer de plus en plus de pouvoirs. De nombreux observateurs prédisent aujourd’hui qu’il y aura une nouvelle “réforme” de l’Etat en 2024. Mais est-ce encore possible ?

Seit 1970 wurde der belgische Staat nicht weniger als sechsmal ( ! ) reformiert. Dabei wurden verfassungswidrige Regionen und Gemeinschaften geschaffen, die mit immer mehr Befugnissen ausgestattet wurden. Viele Beobachter sagen heute voraus, dass es im Jahr 2024 eine neue “Staatsreform” geben wird. Aber ist das noch möglich?

LA POLITIQUE UKRAINIENNE RATÉE ET DANGEREUSE DE L’UE, DE L’OTAN ET DE LA BELGIQUE – HET VERKEERDE EN GEVAARLIJKE OEKRAÏNE-BELEID VAN DE EU, DE NAVO EN BELGIË – DIE GESCHEITERTE UND GEFÄHRLICHE UKRAINISCHE POLITIK DER EU, DER NATO UND BELGIENS

Bientôt, deux mois se seront écoulés depuis l’invasion russe de l’Ukraine. Celle-ci a fait suite à une longue guerre civile qui fait rage dans le sud-est de l’Ukraine depuis 2014 ayant comme bilan 14.000 morts. L’objectif initial de l’invasion russe était de sécuriser le Donbas contre les attaques de l’armée ukrainienne contre les républiques rebelles, autoproclamées et prorusses de Donetsk et de Louhansk (invasion du 21 février 2022) et, peu après, de renverser le régime de Kiev et d’attirer le pays dans la sphère d’influence russe (invasion du 24 février 2022). Ce dernier objectif n’ayant pas (encore?) atteint, le Kremlin a ajusté ses objectifs (du moins pour le moment). L’objectif minimal semble désormais être la protection de la population russophone contre les attaques de l’armée gouvernementale ukrainienne par la conquête du Donbas dans l’est de l’Ukraine. Probablement la Russie cherche également à contrôler la majeure partie (ou la totalité) de la côte de la mer Noire. En outre, Moscou exige une Ukraine neutre et démilitarisée qui renonce par conséquent à ses ambitions de rejoindre l’OTAN. 

Weldra zullen er twee maanden verstreken zijn sedert de Russische invasie van Oekraïne, die volgde op een langdurige burgeroorlog die in het zuidoosten van Oekraïne sinds 2014 woedde en 14.000 slachtoffers maakte. De Russische invasie had als initieel doel om de Donbas te beveiligen tegen aanvallen van het Oekraïense leger op de opstandige, zelfverklaarde en Russisch-gezinde republieken van Donetsk en Luhansk (inval van 21 februari 2022) en kort daarna om het regime in Kiev omver te werpen en het land in de Russische invloedssfeer te trekken (inval van 24 februari 2022). Dat laatste lukte (nog?) niet, waardoor het Kremlin zich genoodzaakt zag om (minstens voorlopig) zijn objectieven bij te stellen. Het minimale doel lijkt nu de bescherming van de Russisch-sprekenden tegen aanvallen van het Oekraïense regeringsleger af te dwingen door de verovering van (minstens) de Donbas in Oost-Oekraïne. Vermoedelijk aast Rusland ook op een controle van het merendeel (of het geheel) van de Zwarte Zeekust. Bovendien eist Moskou een neutraal en gedemilitariseerd Oekraïne dat bijgevolg afstand doet van zijn ambities om tot de NAVO toe te treden. 

Bald sind zwei Monate seit dem russischen Einmarsch in die Ukraine vergangen, der auf einen lang anhaltenden Bürgerkrieg folgte, der seit 2014 im Südosten der Ukraine wütet und 14.000 Menschenleben gefordert hat. Ziel der russischen Invasion war zunächst die Sicherung des Donbass gegen Angriffe der ukrainischen Armee auf die aufständischen, selbsternannten und russisch geführten Republiken Donezk und Luhansk (Invasion am 21. Februar 2022) und kurz darauf der Sturz des Regimes in Kiew und die Einbeziehung des Landes in die russische Einflusssphäre (Invasion am 24. Februar 2022). Letzteres ist (noch?) nicht gelungen, so dass der Kreml gezwungen ist, seine Ziele (zumindest vorläufig) anzupassen. Das Minimalziel scheint nun der Schutz der russischsprachigen Bevölkerung vor Angriffen der ukrainischen Regierungsarmee durch(zumindest) die Eroberung des Donbas in der Ostukraine zu sein. Vermutlich ist Russland auch an der Kontrolle des größten Teils (oder der gesamten) Schwarzmeerküste interessiert. Außerdem fordert Moskau eine neutrale und entmilitarisierte Ukraine und verzichtet damit auf seine Ambitionen, der NATO beizutreten. 

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