KRIS PEETERS: EEN GEVAARLIJKE SEPARATIST – KRIS PEETERS: UN SEPARATISTE DANGEREUX

KRIS PEETERS: EEN GEVAARLIJKE SEPARATIST

België heeft het op één na hoogste aantal ambtenaren van de Europese Unie en dat komt door ons verspillende federalistische systeem. Op 15 januari 2013 stelde de Gouverneur van de Nationale Bank, Luc Coene, de geldverspilling van de regionale en communautaire overheden aan de kaak. In de periode van 2000-2010 steeg het aantal ambtenaren in België met 15% vooral door toedoen van de gewesten en de gemeenschappen. 

De Gouverneur van de Nationale Bank vindt dat – zeer terecht – een “onrustwekkende evolutie” en spreekt van een “ontsporing”. Omdat de toename van de ambtenarij, zoals gezegd, het grootst is bij de gemeenschappen en gewesten wil Coene dat zij besparen op hun ambtenarij en zo een grotere bijdrage leveren aan de sanering van de Belgische begroting. Deze zeer voorzichtige kritiek botste meteen op de weerstand van Geert Bourgeois (N-VA) en vooral van “Vlaams” “minister-president” Kris Peeters (CD&V).

Volgens deze laatste is er niets aan de hand: “Vlaams” “minister” van ambtenarenzaken Bourgeois levert goed werk en er moet “genuanceerd” naar de problematiek gekeken worden. Maar bovenal verwijt Peeters Luc Coene het feit dat hij “niet neutraal” zou zijn. Hij mag, zo Peeters, geen uitspraken doen die “politiek niet volledig zijn”. Dat laatste is een verholen kritiek op minister Vanackere (ook CD&V-lid) die liet uitschijnen dat de Belgische overheid meer inspanningen doet op het vlak van de vermindering van het aantal ambtenaren. Daarover wist hij te melden: “Ik spreek me niet uit over wat de federale overheid doet met de ambtenaren. Ik zou het appreciëren moest de federale regering dat ook niet doen.”. 

De kritiek van Peeters klinkt bekend in de oren: personen die met Belgisch gezag bekleed zijn moeten hun mond houden en zich zeker niet inlaten met de zogenaamde “Vlaamse belangen”. We hoorden al gelijkaardige geluiden n.a.v. de kersttoespraak van Koning Albert II (zie onze tekst). Blijkbaar is Peeters “vergeten” dat de gewesten en gemeenschappen – weliswaar nutteloze, geldverkwistende en ongrondwettelijke – onderdelen van de Belgische staat vormen. Ondertussen raakte ook bekend dat er een gat  van liefst 471 miljoen euro in de (illegale) begroting van het “Vlaamse” gewest en van de “Vlaamse” gemeenschap bestaat.

Overigens doet Peeters zelf graag uitspraken over de federale overheid. Al enkele jaren geleden verklaarde hij te streven naar “confederalisme” (een verdragsbond van onafhankelijke staten). Voor hem betekende dat ‘Defensie, monetair beleid en de sokkel van fiscaliteit’ exclusief federaal dienden te blijven. Alle andere bevoegdheden, zo Peeters, konden deels of volledig naar de deelstaten. Het centrum van de besluitvorming moet volgens Peeters bij de deelstaten liggen, de Belgische staat moet zich “dienstbaar” opstellen ten opzichte van hen (“Leg einddoel van staatshervorming vast”, De Standaard, 31 augustus 2007).

Deze verklaringen lopen parallel met wat Ben Weyts (N-VA) onlangs verklaarde. Volgens hem moet het Belgische confederalisme gezien worden als een “vergaande autonomie voor de deelstaten”, met ook een “samenwerking” tussen de deelstaten, ‘zodat ze de bevoegdheden kunnen uitoefenen die het dichtst bij de mensen staan‘. Bepaalde bevoegdheden, zoals het buitenlands beleid en defensie, blijven volgens Weyts beter op federaal niveau uitgeoefend. (“Weyts: nu geen draagvlak voor onafhankelijkheid”, De Standaard, 4 januari 2013).

In zekere zin blijven er in het scenario van Weyts nog meer bevoegdheden voor de Belgische staat over dan bij Peeters, die door zijn meer gematigd imago nog gevaarlijker is voor België dan de N-VA en het VB samen.

 

KRIS PEETERS: UN SEPARATISTE DANGEREUX

A cause du système fédéraliste dispendieux, la Belgique compte le plus de fonctionnaires de l’Union européenne. Le 15 janvier 2013, le Gouverneur de la Banque Nationale, Luc Coene, a dénoncé le gaspillage dont les autorités publiques régionales et communautaires se rendent coupables. Sur la période 2000-2010, le nombre de fonctionnaires a augmenté de 15%, principalement au sein des régions et communautés.

Le Gouverneur de la Banque Nationale estime – à juste titre – qu’il s’agit d’une “évolution inquiétante” et parle d’un “dérapage”. Etant donné que l’augmentation du nombre de fonctionnaires est la plus importante au niveau des communautés et régions, Luc Coene invite ces dernières à économiser sur la fonction publique, en contribuant ainsi plus largement à l’assainissement du budget belge. Cette observation très prudente a pourtant suscité immédiatement la critique de Geert Bourgeois (N-VA) et, surtout, du “ministre-président” “flamand” Kris Peeters (CD&V).

Selon ce dernier, il n’y aurait aucun problème: le “ministre” “flamand” de la fonction publique Geert Bourgeois ferait du bon travail et il faudrait envisager la problématique de façon “nuancée”. Mais Peeters reproche surtout à Coene un manque de neutralité. Selon Peeters, Coene ne pourrait faire des déclarations qui sont “incomplètes” d’un point de vue politique. En réalité, il s’agit d’une critique feutrée sur le ministre fédéral Vanackere (également CD&V) qui avait laissé entrevoir que le gouvernement belge consentit plus d’efforts pour réduire le nombre de fonctionnaires. A ce sujet, Peeters déclara: “Je ne me prononce pas sur ce que le gouvernement fédéral fait avec ses fonctionnaires. Je l’apprécierai si le gouvernement fédéral ne le faisait pas davantage”.

La critique de Peeters a un air de déjà-vu: des personnes investies d’une parcelle de l’autorité publique belge doivent se taire et ne peuvent certainement pas s’occuper des “intérêts flamands”. Suite à l’allocution traditionnelle du Roi à l’occasion de la fête de Noël, des commentaires similaires ont étés entendus (voir notre texte). Apparemment, Peeters a oublié que les régions et communautés sont des composantes – certes, inutiles, dispendieuses et inconstitutionnelles – de l’Etat belge. Entretemps, il a été rapporté que le budget (illégal) de la région “flamande” et de la communauté “flamande” connaît un déficit de non moins de 471 millions d’euros.

En outre, Peeters lui-même aime faire des déclarations sur le gouvernement fédéral. Il y a quelques années déjà, il déclara adhérer au “confédéralisme” (un traité entre des Etats indépendants). Pour lui, uniquement “la défense, la politique monétaire et le socle de la fiscalité” devaient rester des compétences exclusivement fédérales. Selon Peeters, les entités fédérées devaient être compétentes entièrement ou partiellement dans tous les autres domaines. Le centre de gravité devait se situer au niveau des entités fédérées, tandis que l’Etat belge devait se mettre à leur service (“Leg einddoel van staatshervorming vast”, De Standaard, 31 août 2007).

Ces déclarations concordent avec ce que Ben Weyts (N-VA) a déclaré récemment. Selon lui, le confédéralisme belge doit être vu comme une “autonomie poussée pour les entités fédérées” complétée par une “coopération entre les entités fédérées, pour qu’elles puissent exercer ces compétences qui se situent le plus proche des gens”. D’autres compétences toutefois, comme la politique extérieure et la défense seraient, selon Weyts, mieux gérées au niveau fédéral (“Weyts: nu geen draagvlak voor onafhankelijkheid”, De Standaard, 4 janvier 2013).

Dans une certaine mesure, Weyts préserve encore plus de compétences pour l’Etat belge que Peeters, qui est, grâce à son image plus modérée, encore plus dangereux pour la Belgique que l’ensemble de la N-VA et du VB.